Filozofické pohádky se psát nechystám, říká oceněný Petr Koťátko
Autor / Akademie věd ČR Datum / 1.5.2020

Letošním držitelem Čestné oborové medaile Josefa Dobrovského za zásluhy ve filologických a filozofických vědách je Petr Koťátko. „Vnímám to jako velkou poctu – a když přemýšlím, k čemu ji vztáhnout, na prvním místě mě napadá moje pracoviště, oddělení analytické filozofie, které jsme s kolegy založili před třiceti lety, jako součást nově ustaveného Filosofického ústavu AV ČR,“ říká laureát.

Výzkum na poli filozofie jazyka a teorie fikce tvoří jádro badatelské práce Petra Koťátka. Jazyk ho fascinuje už dlouho. „Pokud se ptáte, co mě přivedlo k filozofii jazyka, řekl bych, že jazyk sám jako něco, s čím máme všichni osobní zkušenost, velmi důvěrnou a velmi mnohotvárnou, a co se přesto vzpírá analýze, má-li jít až ke kořenu věci,“ vysvětluje vědec, který se dlouhodobě zaměřuje na německou transcendentální filozofii.

Autor knih pro děti
Třicet let vedl oddělení analytické filozofie při Filosofickém ústavu AV ČR, kde dodnes působí jako vědecký pracovník. Do Prahy pomohl přilákat řadu klíčových osobností analytické filozofie, jako jsou Willard Van Orman Quine, Donald Davidson, Peter Frederick Strawson, John Rogers Searle, Hilary Putnam či Noam Chomsky. Podílel se na editaci mezinárodních kolektivních publikací o jejich díle. „Snad nejvíc vzpomínám na profesora Quinea, který byl čtyřikrát naším hostem v době, kdy už byl řadu let obecně uznávanou hlavou analytické filozofie. Do pozdního věku to byl invenční a produktivní autor, nesmlouvavý diskutér, a přitom jeden z nejskromnějších lidí, jaké jsem měl to štěstí poznat,“ uvádí Petr Koťátko.

V roce 2010 vyšla slovensko-česká kolektivní monografie věnovaná diskuzi k jeho vlastním publikovaným textům a jejich klíčovým tématům. O pět let později se jeho práci věnovalo zvláštní číslo časopisu Organon F. Přednášel na řadě evropských univerzit, v roce 2008 získal na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy titul profesor.
Petr Koťátko se prosadil i v krásné literatuře. Debutoval knihou povídek a básní Úvod do zoologie, vydal hru Skalka a novelu
Casanova. Pod pseudonymem Petr K. publikoval román pro děti Wormsův svět a nejnověji také pohádku Anička, mluvící potok a další chovanci ústavu paní Majerové, která byla letos nominována na cenu Magnesia Litera. Nakladatelství Druhé město aktuálně připravuje k vydání jeho knihu na pomezí žánrů pod titulem Návrat.

Filozofické pohádky psát nechci
Petr Koťátko byl do konce roku 2019 koordinátorem výzkumného programu Formy a funkce komunikace, který je součástí Strategie AV21. Projekt se zaměřuje na zkoumání sociálních, kulturních a psychologických funkcí komunikace. Sleduje podmínky porozumění mezi jednotlivci i sociálními skupinami a komunikační selhání. O dorozumívání ve věku digitálních médií Petr Koťátko říká: „Myslím, že komunikace, stejně jako jiné sféry lidského jednání, je silněji než kdykoli dříve poznamenána důrazem na ‚operativnost‘: sdělení nesmí vyžadovat velkou interpretační námahu, aby komunikace nevázla. Všechno, co zdržuje nebo komplikuje tok řeči, co nás nutí překračovat naši aktuální perspektivu, přehodnocovat předpoklady, inovovat slovník – s výjimkou zavádění různých zkratek, případně značek pro emoce – působí jako komunikační porucha.“