recenze Heleny Bretfeldové v Týdeníku Rozhlas
Autor / Helena Bretfeldová Datum / 6.4.2010

Hra pro čtyři ruce v různých tóninách

Pro vydání své prozaické prvotiny, povídkového souboru „málem milostných povídek“ získal Jan Němec (*1981) brněnské nakladatelství Druhé město, jež tímto počinem připomnělo někdejší prestiž Petrova, mateřské lodi pro slibné tvůrce.
Na scéně se rýsuje přesvědčivý talent, částečně zděděný po meči: představuje se nadějný vypravěč s neobvykle bohatou zásobou slov, dějových zápletek i situačních prostředí; do všeho promítá spektrum svých studijních a profesních vědomostí a kde je nemá, vypomůže si empatií. Pohrává si s ikonami, pojmenovává mýty a fetiše soudobé společnosti (od nákupních center přes sex po internetu a spotřební rozkoše po bulvární časopisy), které konfrontuje s archetypy lidského chování. Je přesvědčivý a sebejistý v popisu prostředí, charakterů i v gradaci pointy krátkého literárního útvaru – a co je nejdůležitější: umí být čtivý. Kde se mu daří (úvodní Pusa nosem, dále D1 a zejména titulní Hra pro čtyři ruce, kterou knížka vrcholí), čte se svěže a lehce; kde se nechá unést, ztěžkne, znudí a utopí syrovou chuť prvotního nosného motivu v přemíře slovního koření (Plátnem ke zdi, Xoanon). Prozatím ne vždy vnímá, že nápadem není třeba oslňovat, ale je zapotřebí mu pozorně sloužit. Až se naučí škrtat a vytříbí styl, získají jeho literární fotografie kromě půvabu šikovných momentek zřetelnější hloubku i nové střídmé valéry – zatím osciluje od ostrosti k rozbředlosti. Je to ovšem debut mimořádně vyzrálý a nepřehlédnutelný.
Aniž by se vůči němu zřetelně vymezoval, od současné tvorby alfa samce téhož vydavatelského domu se jeho kniha příjemně liší ve dvou podstatných rysech: zaprvé mu činí potěšení vydávat se na mnohokrát dosažené vrcholky málo vyšlapaným a hůře prostupným terénem, aniž by se ohlížel, zda ho má skupinka potencionálních čtenářů svým chápáním stále na dohled – natož aby na ně někde na schůdnějším místě své povídky čekal, místo vyšlapaných chodníčků zato nabízí džungli barev a zážitků. Zadruhé u čtenáře počítá s jeho inteligencí, vnímavostí a dopřává mu luxus kousku vlastní fantazie vnášené do děje. Smí si představovat, smí vzpomínat, smí (musí) domýšlet, dokonce i hádat, zda porozuměl. Už jen proto má smysl si povídky přečíst – a nechat se inspirovat. A těšit se na pokračování.

Helena Bretfeldová