recenze v Týdeníku Rozhlas
Autor / Radim Kopáč Datum / 10.5.2017

Pokud je Dichtung trochu Wahrheit...

Pokud má současná česká poezie vůbec co říct, pak v podání autorů střední generace, jako jsou Vít Kremlička, Bohdan Chlíbec, Jiří Dynka, Miloš Doležal, Kateřina Rudčenková - anebo Petr Kukal. Jeho novinku Předposlední vlak právě vydalo Druhé město. V graficky střízlivém, pěkném pojetí Bedřicha Vémoly.
Kdo je Petr Kukal? Ročník 1970, s dosavadní zkušeností především z pedagogického sektoru. Nicméně souběžně píše a publikuje: vedle poezie také prózu, knížky pro děti, učebnice. Zatímco výše jmenovaní básníci si tykají především s volným veršem, Kukal pracuje ve své novince s veršem vázaným. A jde mu to na výbornou. Formálně je spontánní, přirozený. Zřejmě proto čteme na záložce o jistém „znezvalovatění“ jeho poezie. Nemyslíme si to: Kukalova senzibilita je jiná, žádný údiv z rozhraní dětství a dospělosti, ale reflexe muže s krizí středního věku za krkem. Žádné „první“ vidění věcí, ale zkušenost tavená v aforisticky laděné příběhy s pointou. Pokud příbuznosti, pak značky Gellner, Biebl, Krchovský, případně Jan Řezáč nebo Emil Bok. Kukalův subjekt je rád v pohybu. Ať jde o reálný pohyb vlakem nebo metrem (autor pracuje v Praze, bydlí v Brandýse nad Labem), nebo o symbolický pohyb myšlenky. Kukalův subjekt má bystré oko i úsudek. Vidí ženskou sukni, a hned je mu jasné, o co přichází, respektive o co nenávratně přišel. Jeho básně pohání touha, jeho verše jsou rozhovory, vzývání, možná i zaklínání. Nálada tu panuje vesměs podzimní, nostalgická, ale v protisměru ji prosvětluje, relativizuje vtip, humor - i na vlastní, třeba twitterový účet. Vedle obecné touhy, bez níž by ustal jakýkoli pohyb, pak v Kukalově básni hrají další role rodina, bůh, média. Trojčlenka překvapivá stejně jako nepřekvapivá.
Závěr? Nehalasné, ale bravurně zvládnuté verše, které ze života vidí 1 pojmenovávají to podstatné. Možná se autor podceňuje: „A tvůj stín je tak strašně řídký, / že už se vpíjí do omítky. “ A vlastně i ten název -vždyť je to skoro čekání na smrt, na poslední vlak. Petr Kukal říká, a pokud je v té knížce Dichtung aspoň trochu Wahrheit, pak i prožívá daleko víc.