recenze v Týdeníku Rozhlas (k audioknize)
Autor / Tereza Filinová Datum / 12.9.2021

VE SVÉ NEJNOVĚJŠÍ KNIZE Pravomil aneb Ohlušující promlčení se spisovatel Petr Stančík inspiroval životními osudy Pravomila Raichla, hrdiny protifašistického a protikomunistického odboje. Historický román autor vystavěl jako fiktivní deník, do kterého Raichl od svých čtrnácti let zaznamenává důležité události svého života. Od idylického dětství a dospívání na vesnici a prvních lásek ve třicátých letech nás tak provede celým převratným 20. stoletím, a to až do své smrti v roce 2002 - v den, kdy měl v úmyslu konečně potrestat promlčené zločiny nechvalně proslulého prokurátora politických procesů a soudce Karla Vaše.
Petr Stančík dovedně splétá skutečnost s fikcí, stejně jako reálná jména míchá s těmi libozvučně smyšlenými. Prožité události či vyslechnuté příběhy v jeho pojetí bobtnají do pábitelských historek hrabalovského ražení. Pravomil Raichl se ve Stančíkově knize přichomýtne ve stylu Forresta Gumpa k důležitým mezníkům naší historie a potká se s význačnými osobnostmi.
Audioknižně Stančíkův román zpracovalo vydavatelství OneHotBook a nelehký hlavní part byl v režii Michala Bureše svěřen Pavlu Baťkovi. Jeho podání je nejdříve dětsky naivní, místy dychtivě snaživé, a postupně těžkne s tím, jak se z obyčejného kluka stává nejprve odbojář, poté uprchlík a posléze mukl v ruském gulagu, voják československé armády, hrdina od Dukly, komunistický vězeň a nakonec emigrant vracející se do Česka s jediným cílem. Baťkův projev zůstává civilní, interpret se nenechává strhnout událostmi, které popisuje, nepoddává se přívalu fantaskních obrazů ani nepropadá patosu.
Jeho hlas se prohlubuje, jakoby temní, vážní a zatvrzuje se.
V závěrečných stále řidších záznamech, kdy je Pravomilovi Raichlovi kolem šedesáti let a Baťkův hlas zní ještě přece jenom mladě, ho plynule vystřídá Jan Vlasák. Z jeho projevu zaznívá potřebný věk i větší unavenost, zároveň ale slyšíme odhodlání učinit spravedlnosti zadost.
Posledním interpretem, respektive interpretkou, je Jitka Ježková. Právě ona - jakožto dcera Karola Veše, tedy Karla Vaše - deník vypátrá a začne si v něm číst. Její charismatický hlas - na dospělou ženu žijící ve společné domácnosti s otcem zní možná až příliš atraktivně - tak vyprávění otevírá i uzavírá.