Užitečný a neradostný komiks nejen o hrdinném knězi
Autor / Jana Soukupová Datum / 22.2.2020

Článek II. je komiksová kniha vytvořená brněnským autorem scénáře Jiřím Šimáčkem a výtvarníkem Jánem Lastomírským, kterou vydalo na sklonku loňského roku nakladatelství Druhé město z Brna. A je to kniha úctyhodná, byť samozřejmě nijak radostná.

Komiks totiž vypráví především o takřka neznámé historické postavě kněze Vladimíra Petřeka, jenž v kryptě cyrilometodějského kostela ukrýval parašutisty, kteří v květnu 1942 uskutečnili úspěšný atentát na říšského protektora Richarda Heydricha. Díky pečlivému scénáři s důkladným vykreslením historického pozadí a jistě také zásluhou skvělé černobílé kresby byla kniha v soutěži komiksových knih Muriel 2019 oceněna třikrát jako nejlepší. Získala jak Cenu České akademie komiksu, tak nejvyšší ocenění coby nejlepší tuzemská komiksová kniha a také cenu za nejlepší scénář v roce 2019.

Ocenit je třeba už prvotní nápad pojmout příběh s obecně vcelku známými fakty kolem atentátu prostřednictvím takřka zapomenuté postavy hrdinného kněze, který velmi dobře věděl, co riskuje, ale svědomí mu nedovolilo jednat jinak.

Rovněž je nutné ocenit, že se komiks nevyhnul následnému nacistickému masakru zcela nevinný lidí, kteří s atentátem neměli zhola nic společného. Poměrně důkladně popsal vypálení Lidic i se všemi drsnými fakty, ale nevyhýbá se ani skutečnosti, kolik tehdejších našich politiků i jiných občanů kolaborovalo s tehdejší okupační německou mocí. Hrůzu tehdejšího dění zprostředkovává kniha i přesto, že otřesným kresbám plnými krve se kniha vlastně vyhýbá.

Naprosto otřesný je ovšem i závěr knihy, který na neskutečném počtu manifestujících Čechů vykresluje náš takřka "národní" nešvar účastnit se manifestací loajality k vládnoucí tyranské moci. Současnému čtenáři to nemůže nepřipomenout všechny povinné a hojně navštěvované následné manifestace za komunistické totality. Včetně masových májových průvodů a hromadného podepisování anticharty kdekterým národním umělcem…

Zkrátka, čtení a podívání je to neradostné, ale užitečné.