Knižní pól Zdenko Pavelky
Autor / ČRo 3 - Vltava Datum / 21.5.2016

.......Ovšem dnešní Česko je samozřejmě veselejší. Zvlášť když si o tom, jak dobře a víceméně normálně se v něm žije, můžete přečíst výtečné vyprávění, dobrou novelu, román.

Sylva Fischerová mne nepřestává překvapovat. Její nejnovější kniha se jmenuje Bizom aneb Služba a mise. Je to próza vyprávěná očima chlapíka středního věku, můžeme ho označit za pražského intelektuála, který má blízko jak ke kavárně, tak k hospodě.

Přiznám se, že jsem občas žasnul, zároveň jsem se ohromně bavil. Sylva Fischerová totiž zachycuje chlapský svět tak přesně a výstižně, že by to, s nadsázkou řečeno, muž snad ani nesvedl. Odehrávají se tu hovory, ze kterých by byl Hrabal nadšený, ale o nic méně kouzelné nejsou Bizomovy vnitřní monology, jeho pohled na svět. A zrovna tak hovory s přáteli Fulkou a Josefem K. To je krásná hra plná významů, ale zrovna tak záměrných nonsensů. Všechen text přitom neopouští půdu reality, i když někdy ta skutečnost vypadá až surreálně. Jeden Bizomův zážitek jako příklad:

Když jsem šel domů z hospody z obligátního srazu s Fulkou, míjel jsem v parčíku u metra dvě ženy – byla už tma, byly to starší dámy a vypadaly, že jdou z koncertu nebo z divadla – ta jedna říkala druhé: „A oni byli jakoby lízátko –“ A v tu chvíli se rozjede Bizomova fantazie, která chce to lízátko objasnit a tak trochu mu ta epizoda změní život. Už napořád se s tím lízátkem pokouší vyrovnat a zjevně se mu to nikdy nepodaří.

Výtečný příběh Sylvy Fischerové o dnešním českém mužském světě Bizom aneb Služba a mise vydalo nakladatelství Druhé město...........