recenze Jiřího Urbance v Literárních novinách
Autor / Jiří Urbanec Datum / 12.3.2013

Hledání prostoru

Sylva Fischerová. MARE

Po sto letech se opět v českém prostředí objevuje básnická sbírka s latinským názvem: zatímco tehdy, v době, kdy vzdělanci z klasických gymnázií měli dobré základy latiny nebo i staré řečtiny, dnes může slovo mare působit velmi nezvykle. Ale dříve Dykovo A porta inferi, Karáskův Sexus necans nebo Macharovy Confiteor a Tristium Vindobona patřily k dobrému úzu a k typu jisté originality.
Stejně tak to asi chápe i Sylva Fischerová, která je navíc oproti jiným básnířkám vysokoškolským pedagogem se zaměřením na řeckou literaturu, náboženství a filozofii. Proč by měla svůj soubor nadepsat českým slovem moře, když to humanisticko-renesanční latinské označení (dokonce verzálkami) MARE se dotýká i starších tradic římského impéria či antiky vůbec, přičemž můžeme vést i možné spojitosti k neméně nadané a rovněž tak vzdělané anglicko – české básnířce z okruhu rudolfinské Prahy, jejíž jméno znělo Alžběta Johana Vestonia (výbor z jejího díla psaného latinsky vyšel v českém překladu pod názvem Proměny osudu v roce 2003).
Nová sbírka Sylvy Fischerové končí vzrušenou dikcí v závěrečné poémě Moře, jež je velkolepou oslavou jakoby živého vodstva s neustálým pohybem a změnou. Jde o jiné vidění moře než u Wolkra s jeho básní Moře ve sbírce Těžká hodina nebo v Dykově knížce Devátá vlna, nicméně přes moderní podání Fischerové vyciťujeme i jistou paralelu ke starozákonním interpretacím moře coby mocné pánovité bytosti. V těchto jejích verších je zachycena aktivita, pohyb, dění. Ale jinak básně (ty, které mají formu volného verše, nebo některé ve stylu zvaném báseň v próze) jsou spíše jen zřením za napjatého vztahu nebo filozofickou zkratkou, často se opírající o různé významy slov a jejich konfrontace.
Autorce není blízká emotivita ani nadměrná metaforičnost. Můžeme spíše mluvit o symbolice, o symbolech života a jeho chápání. Výrazně to ukázala v pasáži nadepsané Hranice mezi šílenstvím a zdravím je velice tenká. Člověk básník v podstatě sedí na sedlové střeše domu: na jedné straně je vše „pevné“, na druhé chaos. I když sestoupí na tu stranu s „pevnými“ lidmi, jak to, že může vejít do obchodu a mluvit s prodavačkou, kterou nikdy předtím neviděl, ani už neuvidí? A symbolem tohoto „pevného“ světa jsou pevné domy (pasáž Všechny ty domy v zahradách kolem vypadají jako lidi), které se nikdy nemohou pohnout a navzájem navštívit.
Symbol domu je pro Fischerovou znakem jakési tajemné uzavřenosti či „lapenosti“: lidi lapení do pasti cihel, stěn, paměti / kam odejít? (báseň Přes mříže). Možná by mohlo něco být jinde, za rohem: Co je tam za rohem, kam není vidět? (Přes mříže). Ta snaha překročit, dobrat se zřetelnějšího vidění a vědění, pronásleduje Fischerovou stále, ostatně předcházející její sbírka nesla příznačný název Tady za rohem to všechno je. Ale ani v ní se nedobrala ničeho, co by mohlo uspokojit člověka hledajícího tajemství života a smrti. Zbývá jen „dřevěná lžíce prázdnoty“, jak konstatuje i v tomto souboru s názvem MARE, a Všecko, celý ten náklad dnů a nocí / leží na nakloněné rovině / a sesouvá se dolů (Jako na saních).
Všechny básně různorodé faktury jsou přes svou zdánlivou slovní lehkost a proměnlivost nesporně vyrýžovány z delšího tvůrčího úsilí. Jsou svým způsobem „pevné“ , lidsky věrohodné. Při jejich vnímání máme pocit jakési slavnosti, zažíváme radost z nekonvenčního a zároveň vytříbeného pohledu, jejž přináší vzdělaná básnířka naší současnosti. Ačkoliv ví, že Země je obkroužena Ókeánem času. Je to časová smyčka a nelze se z ní dostat (Palácová past), přesto hledá s plným nasazením další prostor, po kterém člověk touží a zároveň ví, že ho nikdy nedosáhne.
Jiří Urbanec

Krkoškova 739/19 613 00 Brno
tel./fax / 602 789 496, mobil / 775 216 596
dopisy@druhemesto.cz

© Druhé město, 2024
Tvorbu webu v Brně realizuje společnost Liquid Design, design Bedřich Vémola

Druhé město na Facebooku